دانشگاه و صنعت مکمل یکدیگر در حوزه اشتغال هستند

محمدهادی بحرینی
اردیبهشت 31, 1399
با حضور شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان و جمعی از مسئولین فنی و حرفه‌ای، وبینار مشارکت دولت، دانشگاه فنی و حرفه‌ای و صنعت در گسترش آموزش‌های فنی و مهارتی در جامعه برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان؛ وبینار حامیان دانشگاه فنی و حرفه ای با صاحبان مشاغل و خیرین، به میزبانی دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر در راستای مشارکت دولت، دانشگاه فنی و حرفه ای و صنعت در گسترش آموزش های فنی و مهارتی در جامعه با نگاه به راه اندازی دانشکده فنی و حرفه ای کنگان در جنوب استان برگزار شد.

مسعود محبوبی، ارتباط شرکت های بخش خصوصی با دانشگاه را لازمه ارتباط دو سویه دانست و گفت: در راستای این ارتباط صنعت و دانشگاه معنا پیدا می کنند.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان ضمن اشاره به توانمندی های مجموعه بازرسی و آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان و متکی بودن به استفاده از ظرفیت نیروهای بومی استان، تربیت نیروی کارآمد را رسالت دانشکده های فنی و حرفه ای دانست.

وی اضافه کرد: نیروی کارآمد دانشکده های فنی و حرفه ای باید بتوانند در تولید کالا و کیفیت بخشی به صنعت کمک کنند.

وی در خصوص ارتباط با دانشگاه افزود: متأسفانه در بسیاری از دانشگاه های کشور، دانشجویان صرف گرفتن مدرک و رسیدن به یک شغل ورود می کنند و یادگیری و آموزش از درجه اهمیت پایین تری برخوردار است، کما اینکه دانشگاه و صنعت باید در زمینه اشتغالزایی دوشادوش یکدیگر حرکت کنند.

محبوبی با اشاره به این که ارتباط ما با اکثر دانشگاههای استان به صورت فعال برقرار است، خاطر نشان کرد: مجموعه شاخه زیتون لیان در زمینه های آموزشی و پژوهشی با اکثر دانشگاههای استان از جمله دانشگاه فنی و حرفه ای استان تفاهم نامه همکاری منعقد نموده است.

وی در خصوص اهمیت دانش آموختگان فنی و حرفه ای نیز افزود: از آن جا كه آموزش هاي فني و حرفه اي، فعاليت هايي هستند كه فرد را براي احراز شغل، حرفه و كسب و كار آماده مي كنند و يا كارايي و توانايي او را در انجام آنها افزايش مي دهند، لكن عدم وجود پل هاي ارتباطي بين مراكز آموزشي و مراكز صنعتي جامعه باعث مي شود كه مراكز آموزشي به تربيت نيروهايي بپردازد كه چندان مورد نياز بخش هاي توليدي و خدماتی جامعه نباشد.

وی افزود: بنده به عنوان فردی که دغدغه رشد و بالندگی نیروی انسانی خود را در مجموعه شاخه زیتون لیان دارم بر این موضوع کاملاً واقفم و یقین دارم که دانشگاه و صنعت مکمل یکدیگر در حوزه اشتغال هستند اما خروجی بسیاری از دانشگاهها از لحاظ عملی و آزمایشگاهی ضعیف است و ما می بایست مجدداً با صرف هزینه های گزاف نیروی انسانی تازه فارغ التحصیل شده را آموزش دهیم که این موضوع را سازمان فنی و حرفه ای به شکل قابل قبولی برطرف نموده است و خیال کارآفرینان را به نحوی آسوده کرده است.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان با اشاره به اهمیت دانشکده های فنی و حرفه ای در توسعه و اشتغال، یادآور شد: همانطور که در چند سال اخیر گستردگی و پراکندگی دانشکده های فنی و حرفه ای در مناطق مختلف کشور توانسته نقش مهمی در توسعه کارآفرینی ایفاء کند، این موضوع بر همه روشن شده است که این راه، راه درستی برای رسیدن به توسعه یک جامعه و اشتغال نیروی انسانی آن است.

وی کارآفرینی دانشگاهی را موتور محرک توسعه اقتصادی کشور عنوان کرد و افزود: دانشگاه فنی و حرفه ای به عنوان یک دانشگاه کارآفرین نقش خطیری در جهت ایجاد کارآفرینی در جامعه بر عهده دارد.

محبوبی با اشاره به این که در کشور ما شرط لازم و کافی برای احراز یک شغل، داشتن مدرک تحصیلی یا دانشگاهی مرتبط است، خاطر نشان کرد: برای یک شغل خاص، علاوه بر این، باید مهارت های ویژه‌ای را کسب کنیم که بعضی از آنها در بدو کار مورد نیازند و برخی نیز برای ارتقاء پس از اشتغال و تمامی این موارد در نظام صلاحیت حرفه‌ای از کارگر ساده گرفته تا بالاترین پستهای اجرایی مملکتی پیش بینی شده است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: شاید جهت نظام طبقه بندی مشاغل در کشورمان کمی دیر اقدام کردیم و این موضوع دیر فرهنگ سازی شد ولی خوشبختانه در سال های اخیر این موضوع در کشور ما مورد توجه ویژه ای قرار گرفته و با توجه به تحریم های مختلف در طول این سال ها و همچنین اقتصاد مقاومتی به عنوان نسخه شفابخش برای برون رفت از این بحران ها و بحث مهارت آموزی برای گشایش راهی جدید و خروج از چالش های موجود در کشورمان تأکید شده است.

شایان ذکر است در این وبینار، اکبر منصوری نسب رئیس دانشگاه فنی و حرفه ای استان بوشهر، سید محسن حسینی مقدم مدیرکل سنجش و آزمون دانشگاه فنی و حرفه ای کشور، عبدالمجید دوراهکی مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان بوشهر، سید علی پاک نژاد فرماندار کنگان و کامبیز صفتی رئیس بهره برداری پالایشگاه هشتم پارس جنوبی به ایراد سخنان حول این موضوع پرداختند.

اشتراک‌گذاری این نوشته:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه