اختراع کیت تشیخص بیماری AHPND/EMS توسط مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان

محمدهادی بحرینی
آذر 22, 1402
کیت تشخیص بیماری AHPND/EMS بر اساس تکنیک Multiplex Real Time PCR برای اولین بار در کشور توسط این مجموعه آزمایشگاهی اختراع و به ثبت رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان؛ مسعود محبوبی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر پرورش آبزیان از جمله میگو است، افزود: استان بوشهر قطب تولید میگوی پرورشی در کشور است که هر سال برای تولید میگوی پرورشی در حدود 6 هزار هکتار عملیات ذخیره سازی بچه میگو صورت می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت بازرسی فنی و مجتمع آزمایشگاهی شاخه زیتون لیان با اشاره به اینکه بیماری نوظهور AHPND/EMS از عوامل مخرب در پرورش میگو است افزود: این موضوع ضمن کاهش تولید زمینه نابودی میگوهای پرورشی در کوتاه‌ترین زمان را فراهم می‌کند که در همین راستا و برای مقابله با این بیماری، کیت تشخیص بیماری AHPND/EMS برای اولین بار در استان بوشهر توسط واحد تحقیق و توسعه و با همکاری سازمان دامپزشکی موفق به دریافت گواهی ثبت اختراع و وارد مدار بهره‌برداری شد.

وی با اشاره به ماهیت بیماری نکروز عفونی حاد هپاتوپانکراس، شرایط آب و هوایی و شیوع بیماری در استان خاطر نشان کرد: کسانی که در حال پرورش میگو هستند نسبت به کنترل تغذیه میگوها توجه داشته باشند و از ترکیبات تقویت کننده سیستم ایمنی بدن میگو مانند ویتامین سی، ربیوتیک‌ها و مخمرها در غذا یا آب استخر استفاده کنند.

محبوبی با اشاره به اینکه اختراع فوق در زمینه ژنتیک، زیست شناسی سلولی ـ مولکولی، علوم آزمایشگاهی و شیلات مورد کاربرد می‌باشد خاطر نشان کرد: متأسفانه استفاده از کیت‌های وارداتی دارای دشواری‌های بسیاری از منظر اقتصادی و واردات بود و لذا به همین دلیل این مجموعه تصمیم به اختراع و تولید نمونه داخلی آن گرفت و با حمایت‌های دلسوزانه کارشناسان اداره کل دامپزشکی استان، ثمره تلاش‌های این شرکت به بار نشست و مورد تأیید آن سازمان قرار گرفت.

وی با بیان اینکه سالانه حدود ۱۰۰۰ کیت در کشور استفاده می‌شد که بخش قابل توجه آن را خودمان از طریق شعب خارجی‌مان وارد می‌کردیم؛ گفت: علاوه بر هزینه بالا، تحریم مانع بزرگی برای واردات بود که ما نیز برای واردات آن دچار زحمات زیادی بودیم و همچنین این موضوع به تولید کنندگان داخلی آسیب جدی می‌زد به نحوی که در سال 1384 کل صنعت میگو را این بیماری از بین برد و هم اینک با تولید این کیت در داخل، بسیاری از مشکلات برطرف شده است.

محبوبی در پایان به برخی از مزایای کیت تولید شرکت شاخه زیتون لیان از جمله: حساسیت و دقت بسیار بالاتر نسبت به PCR معمولی، سرعت عمل و واکنش سریع تر جهت حصول نتیجه، امکان شناسایی و ردیابی تا حداقل یک کپی از ویروس، سرعت دسترسی راحت‌تر مصرف کنندگان، امکان انجام تعداد بالای آزمون با استفاده از کیت مورد نظر و دسترسی سریع متقاضیان، کارآفرینی در راستای تولید اولیه و انبوه، امکان حتمی صادرات به بازار جهانی، صرفه‌جویی ارزی، ارزآوری صادراتی ونوآوری در فرمولاسیون ابدائی در زمینه کیت‌های تشخیص اشاره نمود.

گفتنی است بیماری نکروز حاد کبدی پانکراس AHPND، یا سندرم مرگ زودرس EMS، توسط یک عامل باکتریایی ایجاد می‌شود و یکی از مهم‌ترین بیماری‌های استخر میگو است. از راه دهان منتقل می‌شود، دستگاه گوارش میگو را کلونیزه می‌کند و سمی تولید می‌کند که باعث تخریب بافت و اختلال در عملکرد اندام گوارشی میگو به نام هپاتوپانکراس می‌شود.

گواهینامه ثبت اختراع بیماری EMS

اشتراک‌گذاری این نوشته:

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای مورد نیاز با * مشخص شده است

نوشتن دیدگاه